Stanowisko Stowarzyszenia w sprawie autobusu

Wyrażamy swoje niezadowolenie z przeciągającego się procesu uruchomienia linii autobusowej łączącej Żoliborz Południowy z węzłami komunikacyjnymi Plac Grunwaldzki i metro Dworzec Gdański. Jesteśmy negatywnie zaskoczeni zwołaniem na ten temat kolejnej, trzeciej z rzędu komisji, podczas gdy dwie poprzednie dały jednoznaczny efekt. W naszej opinii jeszcze bardziej spowolni to trwający już niemal rok proces, z krzywdą dla tysięcy nowych żoliborzan, mieszkających już, nierzadko od kilku lat, w swoich nowych domach. Przy tej okazji chcieliśmy przedstawić nasze stanowisko:

  1. Zdajemy sobie sprawę z dyskusji pomiędzy licznymi (i głośnymi) przeciwnikami autobusu na Zatrasiu a ich zwolennikami. Uważamy jednak, że ta debata nie powinna opóźniać uruchomienia autobusu na Żoliborzu Południowym, gdzie większość mieszkańców jest do autobusu nastawiona przychylnie.
  2. Wyniki przeprowadzonych latem konsultacji w naszej opinii nie oddają faktycznego zapotrzebowania, bowiem najpopularniejszy wariant 2 (192 głosy), który prowadził wzdłuż wszystkich nowych inwestycji (w ciągu ulic Rydygiera, Przasnyskiej, Krasińskiego) został podzielony na dwa podwarianty A i B, różniące się trasą dopiero na Zatrasiu. Taki podział spowodował rozłożenie się głosów osób chcących autobusu przy nowych inwestycjach pomiędzy A i B (odpowiednio 93 i 99 głosów), czyli mniej niż niepodzielone warianty 1 i 3 prowadzące trasami w oddaleniu od inwestycji przy ulicy Przasnyskiej 7 (Atelier Żoliborz), Przasnyskiej 11 (Apartamenty przy Krasinskiego), Krasińskiego 57-59 (Wardom) i Krasińskiego 61-63 (Villa Poema).
  3. Biorąc pod uwagę istotność placu Grunwaldzkiego jako węzła przesiadkowego, sugerujemy rozważenie trasy autobusu w kierunku krańca Metro Dworzec Gdański ulicami: Matysiakówny, al. Wojska Polskiego, Felińskiego i Rydygiera. Umożliwi to mieszkańcom dojazd do przystanków tramwajowych na placu Grunwadzkim bez konieczności dochodzenia ulicą Matysiakówny, gdzie po południowo-wschodniej stronie nie ma chodnika.
  4. Uważamy, że najlepiej mieszkańcom służyłby autobus kursujący na trasie: Powązki Wojskowe – Krasińskiego – Przasnyska – Rydygiera – Matysiakówny – al. Wojska Polskiego – Rydygiera – Dw. Gdański
  5. Niezależnie od ostatecznej trasy uważamy, że linia autobusowa ma sens tylko wtedy, gdy w godzinach szczytu autobusy będą jeździć nie rzadziej niż co 10 minut. Obecnie linia 205, jeżdżąca co pół godziny, w zasadzie wozi powietrze.

Biorąc powyższe pod uwagę, a także fakt zbliżającej się zimy, prosimy o ograniczenie dalszych procedur konsultacyjnych przed uruchomieniem linii jadącej wzdłuż zasiedlonych już nowych budynków. Na terenie Żoliborza Południowego powstają cały czas nowe inwestycje (w tym Żoliborz Artystyczny), co z pewnością będzie wymuszało w niedalekiej przyszłości kolejne korekty, które będą mogły również zadośćuczynić mieszkańcom starszych osiedli, gdy dojdą już oni do porozumienia odnośnie potrzeby (bądź jej braku) autobusu na ul. Elbląskiej i zatrasiańskiej części Przasnyskiej.

Łączymy wyrazy szacunku,

Stowarzyszenie Nowy Żoliborz

6 myśli nt. „Stanowisko Stowarzyszenia w sprawie autobusu”

  1. Odnośnie punktu 3. (i trochę też 4.). Jeśli autobus będzie jechał przez Plac Grunwaldzki to będzie pewnie jakaś wymierna strata czasowa i trudność z utrzymaniem rozkładu. Tam często nie daje się przejechać w jednym cyklu właśnie na kierunku Matysiakówny-Al. Wojska Polskiego (w obie strony). Dodatkowo od przystanku tramwajowego na Broniewskiego (przy placu Grunwaldzkim) do skrzyżowania Rydygiera/Matysiakówny jast około 150m – to nie jest aż tak daleko.
    Także rozważcie to stanowisko w tej sprawie. Jeśli autobus się czasem spóźni kursując co 10 minut to pół biedy. Ale jeśli będzie tak jak obecnie z 205, gdzie kursując co pół godziny spóźnia się po 15 minut (około 8 rano na przykład) to jest to kompletnie bez sensu.

    1. Przejazd przez PlacG jest bez sensu. Niech wybiorą co chcą, byle jeszcze na jesieni jeździł autobus Rydygiera do Dw. Gdańskiego. Sukcesem pełnym będzie, jeśli autobus pojedzie Przasnyską do Krasińskiego.

  2. Zgadzam się z przedmówcami i petycją NŻ poza punktem 3 (pamiętam, że ktoś pisał kiedyś, że ma przedszkole na Felińskiego 😉
    Podstawową rolą 205 powinien być szybki i sprawny dowóz do metra.Trasa przez Rydygiera, pod wiaduktem, daje gwarancję że nie będzie opóźnień

    1. No więc mamy to co chcemy chyba. Z Pl. Grunwaldzkiego się wycofaliśmy, m.in. pod wpływem Waszych komentarzy. Reszta póki co zgodnie z planem 🙂

  3. Uważam, że proponowana trasa autobusu Dworzec. Gdański, Rydygiera, Przasnyska, Krasińskiego, Elbląska jest bradzo dobra.
    Jestem starszym człowiekiem i nie mam nic przeciwko temu, aby nowym mieszkańcom Żoliborza Południowego żyło się lepiej. Sam też skorzystam. Z przyjemnością patrzę na nowe osiedla. Aby tylko nie zapomniano o sklepach, przedszkolach, poczcie i bankomatach. Aktualnie, katastrofa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *